Wednesday, August 10, 2005

Apa?

Hari ini sepatutnya aku follow up assignment yang aku nak buat semalam. Tapi ... editor aku dah bagi tugasan baru. Tugasan kemanusiaan ... yang memang strength aku ... selain tugasan yang memerlukan research ... ini adalah satu lagi expertise aku dalam bidang yang aku ceburi. Dengan research aku bermain dengan fakta ... dengan story kemanusiaan aku bermain dengan emosi.

So ... dah kena brief semua .. aku fahamlah. Story pun boleh tahan gak ah ... jadi aku tak buat preparation sangat dari segi soalan semua.

Sebenarnya habit ni tak elok sangat untuk wartawan. You thought you are prepared to do the assignment .... you thought that every assignment is the same ... but bila dah sampai ... you realize what you thought sama sekali salah. The opposite infact! Ha berterabur!

Aku patut jadi kan hari ini sebagai satu hari kesedaran buat aku agar aku jangan lupa buat homework dan preparation of questions sebab setiap case yang kita encounter tidak sama. Unik dan tersendiri.

Apa kes nya? Kalau aku explain kat sini senang je jalan cerita dia .. seorang lelaki yang accident nak minta tuntutan socso kerana kecacatan kekal. So socso lambat sangat nak proses lelaki ni dah tak ada mata pencarian, bini tak kerja anak nak sekolah ...

Bila aku sampai kat rumah mangsa ni .... aku terkejut.

Pertama kemalangan yang dialaminya sungguh dasyat. Kilang kimia tempat dia berkerja cari nafkah MELETUP!

Kulit dia satu badan melecur. SATU BADAN.

Mata buta ....

telinga pekak ....

kaki kiri hancur

dan masa aku datang aku dapat tengok kaki tu penuh dengan cucukan besi penyokong.

Meremang bulu roma aku ... tak sanggup mata aku menatap kaki tu lama.

Aku terpaku kat situ. Masa briefing soalan aku terkedu. Aku tak tau nak cakap apa. Pertama ... sebelum ini untuk story kemanusiaan aku cakap dengan nada sedih ... kerana nak pancing emosi ... dan untuk kes ini ... aku terpaksa MENJERIT. dan aku tidak dapat bermain dengan emosi lelaki itu kerana aku tanya soalan singkat dan terpaksa menjerit kerana dia tidak dapat mendengar dengan jelas.

Bila mendengar ceritanya ... aku sedih. Dulu keluarga ini hidup agak senang. Tapi semenjak kemalangan yang menimpanya 4 bulan lalu ... habis .... hancur hidup bahagia dorang. Anak lelaki ni ada 2 orang. Bini pulak buta huruf dan tak berkerja. Sapa nak sara hidup?

Berharaplah pada wang bantuan socso ... tapi socso pulak decide bagi rm10 sehari untuk tampung perbelanjaan keluarga ni. Kalau bagi 10 ringgit sehari kat lelaki tu jer takpelah ... 10 ringgit nak tampung satu family? Apa cerita?

aku tak tahu lah apa proses yang dibuat kat socso tu ... dah 4 bulan tak kan tak boleh dapat pampasan untuk kecacatan kekal? lelaki ni memang sah sah dah tak boleh nak sara hidup keluarga dorang!

kesian sangat! so esok aku akan pergi socso dan tanya ... what took them so long with the processing and all untuk mendapatkan wang yang sepatutnya jadi hak lelaki ini dan keluarganya.

dorang bukan minta sedekah kat socso ... cuma minta apa yang menjadi hak.

10 tahun kerja gaji kena potong tak kan nak tuntut apa yang mejadi hak pun makan masa?

apa cerita ni?

aku tak peduli kalau orang kata aku bias dalam laporan ... memang selama ni itu pun complaint yang kami terima ... bias dan laporan berat sebelah.

kalau tak macam tu ... tak ada tindakan.

dah banyak kali ditegur ... tapi dok buat juga ... so buat apa nak dapatkan penjelasan dorang? dapat story siar saja ... kalau rasa salah .. betulkanlah ... kalau betul caranya ... pasti akan terlihat juga usaha dorang, tak perlu tv menyiarkan apa yang dorang buat tapi kalau memang jenis tak makan port .. well ... hang on there ... we will keep on giving you story yang memaparkan kemalasan dan ketidak adilan pekerja pekerja yang dibayar gaji untuk berkhidmat untuk masyarakat.

mungkin kali ni tak kena dekat kita ... tapi lain kali ...sapa tahu kaum keluarga kita yang terkena apa perasaan?

kalau orang kaya tak pelah ... orang miskin beb ... kesian ...

dahlah .. tension aku dengan entry ni ... nanti semua kelemahan pengurusan kat malaysia ni aku dedahkan kat sini ....

after all ... we are not perfect (what a lame words to end this posting!)

No comments:

Post a Comment