Monday, October 17, 2005

Apa?

Banyak betul feed back yang aku dapat pasal story Mak Ngah. Tiba tiba je mak Ngah jadi tumpuan. Aku sampai naik pening jadinya.

Hari Ahad lalu producer aku call, dia kata "Lin, abang Ghani kata ada satu syarikat Satelite nak sponsor Mak Ngah duduk rumah orang tua swasta kat Sungai Petani ... dorang akan tanggung semua perbelanjaan Mak Long kat rumah orang tua tu ..." Aku bingung. Adakah rumah orang orang tua swasta kat Sungai Petani? Aku kena find out pulak.

Dua hari sebelum story tu keluar, aku dapat cerita lagi best. Ayah bestfriend aku kira ..'somebody' jugaklah kat Sg. Petani tu ... dia dah bersetuju untuk masukkan api dan air kat rumah Mak Ngah. Sumbangan peribadi dari dia lah kiranya... bukan atas nama Jabatan atau Kerajaan .... atau parti politik ...

Dijadikan cerita ... tadi member2 kat Biro Pengaduan UMNO Penang (yang aku pertanggungajwabkan untuk segala derma yang datang untuk Mak Ngah)
call. Kata banyak orang tanya dan enquiry pasal Mak Ngah. Sibuk suruh aku cari alamat penuh dan no. i/c mak ngah. aku pun call lah makcik sabariah dan kak salma (mak anjang) minta bantuan.

Makcik Sabariah dan Kak Salma cerita pulak ada orang datang pi jumpa depa ... kata wakil dari ntv7. Pening kepala aku ... since bila pulak ada stringer ntv7 tinggal kat SP .. kat Tikam Batu pulak tu. Wakil ni kata MB marah dia sebab tak ambik tahu pasal nasib Mak Ngah.

Sudahnya ... kesian kat Makcik Sabariah dan family dia. Tak pasal pasal dorang kena tempias jugak.

Hailah orang orang besar! ...... aduhai dan alahaiiiiii orang orang besar!

Ni yang buat aku marah sangat. Marah yang teramat sangat. Kemarahan yang aku tak keluarkan kat story Mak Ngah, kerana aku berpegang pada janji aku nak buat story pure kemanusiaan bukan story membantai sesiapa.

Bila dah keluar story macam ni, baru masing masing bukak mata. Masing masing tunjuk marah ... masing masing kata tak tahu ... masing masing kata awak tak maklum? Tak de orang bagitau pun ~ apa ke jadahnya?

Minggu depan kalau ada kesempatan ... aku nak follow up story mak ngah ni ... dan aku akan make sure, wan kamarudin keluarkan kata kata apa ke jadahnya yang popular itu ...sakit jiwa aku lah 'dorang' ni.

Ha ... dok syok aku meluahkan perasaan kat sini ... member UMNO Penang call ... dia kata state government Kedah call nak tau detail ... lepas tu boleh tanya pasai apa UMNO Penang yang handle case mak ngah? haru biru kepala hotak aku ni ... pening aku jadinya weiiiii ....

Mak Ngah ... apa pun terjadi .... syawal ni Mak Ngah akan dapat api dan air. Paling lambat pun hujung tahun ni.

Mak Ngah tunggu nah mak ngah .... lin tengah usahakan untuk mak ngah. Mak ngah tunggu ... nanti lin datang pi jenguk mak ngah lagi.

Biarlah kami yang pening menghadapi karenah birokrasi ... jangan depa kacau Mak Ngah dan Makcik Sabariah.

Saya sedih Mak Ngah, dah macam ni pun dorang masih nak tanya itu ini kat kita, awat depa tak pi jenguk Mak Ngah sendiri, biaq depa tengok keadaan mak ngah macam mana ...

Mak ngah sabaq nah ... nanti lin mai tengok mak ngah.

Hiks.

No comments:

Post a Comment