Wednesday, June 21, 2006

Fuhh ...

Two down ... two more to go before we end and close up this year's project. Apa yang berlaku tahun ni, terjadi dengan pantas. Rasa macam hidup dalam mode 'fast forward'. Lepas satu .. satu and I am glad ... it happened for a good cause.

After Kem K, now we are preparing for the new baby .... Ziarah. This is going to be my ultimate challenge being a Producer. And I dont know why ... I am scared to death menanti kedatangan Ziarah. What if I can't deliver apa yang ZRA expect dari aku? Kalau aku gagal macam mana? Dalam takut aku try gak nak optimiskan diri aku ni ... tapi ...

We are talking about going abroad to Pakistan merentas sempadan Genting Kyber untuk masuk ke Afghanistan. Untuk melaksanakan assignment tu dengan menganggap ZRA ada dalam team dah cukup scary ... dan bila realitinya dia tidak akan ada dalam team PakistanAfghan ... aku hampir pengsan. Dan bila aku diberikan tanggungjawab untuk mengetuai team ... aku rasa macam nak freak out dan menjerit jadi histeria. Me? Abroad? Well ... kalau buat story jalan jalan cari makan atau time out ke london atau disneyland tu dengan sepenuh hati aku boleh grip dan carry out sambil tutup mata. But Pakistan dan Afghan? Didnt he think that is out of my league? Kalau setakat hantar aku sampai ke Kelantan atau Perlis sorang sorang untuk buat assignment .. not a problem for me. God know's I've been doing much of it masa di ntv7. But merentas sempadan untuk ke Jalalabad, Afghan .. mampukah aku melakukannya?

To tell the truth ... I dont know if I can do it. And rite now ... I reconside to tell ZRA that I want out. I dont want to go. But then ... deep inside my heart ... kalau bukan sekarang ... bila lagi? Peluang tak akan datang dua kali. Amat jarang. Another part of me rasa thrill sangat.

And then ... bila fikir balik ... kenapa nak takut? ZRA sudah melengkapkan aku dengan banyak ilmu. Untuk dia membenarkan aku keluar ke kawasan krisis, bererti dia tahu aku sudah bersedia untuk menghadapi cabaran diluar. ZRA sudah memperlihatkan banyak contoh untuk aku teladani. Tinggal aku berani atau tidak untuk melakukan execution. Now .. think again ... am I brave enough to do this?

Yes. I will do it. Wan Din will be there ... and I know .. he will never let me work alone. Aku confess kat Wan Din. Of how scared I am and I asked him to help me out. Dia hanya senyum dan diam. Senyum dan diam bermakna dia akan tolong. I know that gesture too well. Dan keyakinan datang lagi. I will do it. I WILL DO IT. And if that happen ... mungkin aku akan jadi reporter wanita Malaysia yang pertama merentas sempadan dari Pakistan ke Afghanistan. Bukanitu yang aku cari. Norzie Pak Wan Chik dah masuk ke Palestin bersama ZRA. Itu lebih hebat. Tapi untuk seseorang yang bukan terkenal seperti aku ... itu sudah cukup hebat untuk aku.

I will proof myself to ZRA and Wan Din, that ... I can do this. Inilah masanya aku keluarkan segala ilmu yang mereka berikan pada aku. I will not back out now. I promise .. with all my heart, I am going to give and bring back 5 episod of Ziarah.

Pakistan and Afghanistan ... here I come.

14 comments:

  1. ada kerja kosong tak? nak join la, teringin nak jenjalan tgk tempat orang.....!

    ReplyDelete
  2. hi ucu.

    :) selain dari sabah, negeri kelahiran saya, saya selalu menganggap Kedah sebagai negeri ke dua saya kerana kekerapan saya berkunjung ke negeri itu. dan saya duduk hampir 2 bulan di Baling, tempat yang aman, pasar malam yang meriah ... kehijauan yang tak terkacau dan jernih sungai yang sejuk. Sangat tenang ...

    Apa yang saya maksudkan dengan tension maha dasyat tu adalah kerana tekanan kerja pada waktu itu membuatkan saya tension. Bukan kerana duduk kat Baling buat saya tension. Sapa yang tak seronok duduk kat ulu legong? hari hari boleh pegi merendam air panas hehehe ...

    Adalah benda benda yang bukan diluar bidang kuasa dan skop kerja terjadi di Baling .. dan membuatkan saya dan team Kem K merasa tertekan dan tension level paling tinggi.

    But bukan sebab Baling ...

    ReplyDelete
  3. ontahsapo: lerrr .... awak ... limitedlah tempat nak ke luar negara .. :) apsal ni .. tak seronok keje tempat lama dah ... jangan .. kita travel sampai berbulan bulan .. tak rindu ke baby kecil kat umah??? Kim salam kat tok and semua kat Tikam Batu. :)

    ReplyDelete
  4. alaaaaa boleh la.....

    ReplyDelete
  5. ucu: kitaorang tinggal kat ulu legong lah ... siap ada kain rentang besar lagi kat situ. kem karismatik ... tak kan tak nampak.

    memang best tinggal kat situ. hari hari mandi sungai kat belakang khemah .. biarpun ada tempat mandi .. tapi kalau tengahari .. tengah break shooting ... mesti terjun sungai.

    apapun baling memang best!

    ReplyDelete
  6. ontahsapo: awakk!!! :) ishh degil lah dia ni. tak boleh ikut ... next week dah nak fly. hehehe ... dok kl diam dia. jaga wife and baby.

    ReplyDelete
  7. A'kum...
    mak ooiii... jauh nyer nak pi...
    bukan sekadar jauh tapi situasinya pun.. sukar di duga !
    apapun... macam Lin kata... tentunya ZRA dan En Wan.. sudah yakin dengan kemampuan dan kematangan ilmu yg ada pd Lin ...
    lagipun "abe" pun ader samakan ??
    bleh laaa kongsi sedikit sebanyak suka duka di sana ..

    cuma nak pesan kat "abe" dalam situasi yg tertentu
    JANGAN LUPA LIN TETAP SEORANG PEREMPUAN !!
    jangan plak di suruh buat kijer2 berat.. lagipun sebagai perempuan emosi kita melimpah ruah... harap2 En Wan faham laaa :P

    bila Lin bertolak kesana ??
    sempat tak tonton episod terakhir Bongkar ??
    kalau sempat , Lin bleh tanya En Wan tentang gambar2 Terra tika daki Kinabalu ..
    ataupun kalau Lin ader email.. nanti Terra bagi tau.. kat mana bleh surf gambar2 Terra...

    apapun , semoga misi ini berjaya serta sentiasa diberkati dan dilindungi oleh Allah...

    YOU GO GIRL !!
    kalau jatuh atau deman , panggil jer "abe" :)

    p/s bleh tulun kirim sale ko abe ? trima kasih deh :)

    ReplyDelete
  8. a'kum...semoga selamat pergi dan selamat kembali ke tanahair.....

    i admire your courage....

    ReplyDelete
  9. A'kum...sis lin n semua..rasanya ni 1st time syah nulis2 sumting kat c-ni...
    -apapun...kami semua akan doakan moga sis, en.wan, n semua selamat pergi n selamat kembali...k
    jumpa lagi bila sis balik nanti..
    -syah-
    p/s:kirimkan salam syah kpd en.wan...k...

    ReplyDelete
  10. hi terra, adiena & syah!

    :) Thanks for all the good wishes guys. I appreciate it so much.

    Its good to see you again syah. :) hope everything went well with u.

    Well .. looks like that this might be my last comment sebelum berlepas ke Pakistan.

    I'll be there until 15th July. Touchdown KL 16th July.

    Take care everyone ... and catch u guyz later!

    ReplyDelete
  11. "catch" u guyz later!???
    tak yah "catch"
    kita orang tak lari pun hee..hee..he :)

    slagi ada ruang dan peluang itu , InsyaAllah..
    kita jumpa lagi...
    May Allah Bless You All Da Way..

    ReplyDelete
  12. Lin
    tau tak Abg Zainal Rashid Ahmad
    ( ZRA ) berjaya mendapat HADIAH UTAMA HSKU anjuran Kumpulan Utusan kategori CERPEN ...
    penyampaian hadiah tu akan diadakan pada 19 Julai ni..
    hee..heee.. your SIFU right ??
    tumpang bangga skali bleh :)

    p/s pernah baca ker cerpen ALKISAH ular...ular.. dan ular tu ?

    - terra
    10 Julai 06

    ReplyDelete
  13. oh ya satu lagi...
    laa awat tak habak yg Dang Suria turut serta dalam ZIARAH , dia bertugas sebagai pengacara ke ?
    ok laa tu... bleh laaa dijadikan teman bicara hal2 pompuankan !?
    ni , En Wan bg tau sendiri dalam
    Mingguan Malaysia kelmarin :)

    ReplyDelete
  14. Lin,,, dah sampai balik ke tanah air ke??

    ReplyDelete